Omet navegació

Programació de la situació d'aprenentatge



Títol

Estudi d'una IA generativa: Chat GPT

Curs (nivell educatiu)

4t ESO

Àrea / Matèria / Àmbit

Digitalització

Durada

 12 hores





DESCRIPCIÓ

Per què aquesta situació d’aprenentatge? Està relacionada amb alguna altra? Quin és el context? Quin repte planteja?

Aquesta situació d'aprenentatge, centrada en l'estudi d'una IA generativa com Chat GPT, respon a la creixent importància de comprendre i navegar per les tecnologies emergents. Amb l'ús generalitzat de la IA, és essencial explorar els avantatges i desafiaments associats amb aquestes eines. Aquesta situació no només permet als participants explorar la complexitat del funcionament de Chat GPT i la seva utilització pràctica, sinó també abordar temes com la desinformació i els biaixos involucrats. El context és la ràpida evolució de la IA i la seva influència en àmbits com la comunicació, l'educació i la política.

Aquesta SA contribueix a l'ODS 9 (Indústria, innovació i infraestructures) i l'ODS 17 (Aliances per a assolir els objectius), ja que reconeix la importància de col·laborar per abordar els reptes ètics i socials plantejats per la IA generativa. Tanmateix, en l’activitat final es contribueix a molts altres ODS com  per exemple el 13 (Acció pel clima), el 5 (Igualtat de gènere) i el 3 (Salut i benestar).

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge s’afavoreix l’assoliment de les competències específiques següents:

Competències específiques

Àrea o matèria

CE1 Gestionar les eines i els dispositius informàtics i de comunicació d’ús quotidià aplicant els coneixements de maquinari i sistemes operatius per resoldre problemes tècnics senzills. 

Digitalització

CE2 Idear solucions innovadores i creatives aplicant diferents formes de raonament, integrant-les en l’entorn personal d’aprenentatge tot fent ús de les eines i els recursos d’edició, la creació de continguts digitals i el desenvolupament d’aplicacions per optimitzar l’aprenentatge permanent. 

Digitalització

CE3 Identificar riscos i amenaces i aplicar mesures preventives i correctives, adquirint hàbits que fomentin el benestar digital per protegir dispositius, dades personals i la pròpia salut. 

Digitalització

CE4 Fer un ús actiu, responsable i ètic de les tecnologies digitals, valorant les possibles accions que cal fer a la xarxa i identificar-ne les repercussions per exercir una ciutadania digital crítica.

Digitalització

CE5 Analitzar l’impacte de les tecnologies digitals a la societat, a partir de la identificació dels canvis econòmics i socials a escala global, i aplicar les tecnologies emergents per al disseny de solucions a problemes reals tenint en compte els objectius de desenvolupament sostenible.

Digitalització

TRACTAMENT DE LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

  1. Competència digital: Mitjançant l'ús i l'anàlisi pràctic de l'IA generativa, els participants desenvolupen habilitats per navegar i utilitzar tecnologies noves.
  2. Competència personal, social i d’aprendre a aprendre: Les activitats de reflexió sobre l'impacte i la identificació de biaixos impulsen el pensament crític i la comprensió de la pròpia aprenentatge. Les activitats productives es fan en petits grups i es comparteixen els resultats.
  3. Competència ciutadana: L'estudi d'àmbits com desinformació i debat, o el biaix polític de la IA prepara els participants per comprendre i discutir temes socials rellevants.
  4. Competència emprenedora: El desenvolupament d'escenaris i aplicacions noves de l'IA generativa fomenta la creativitat i la capacitat d'identificar oportunitats.




OBJECTIUS D’APRENENTATGE I CRITERIS D’AVALUACIÓ

Objectius d’aprenentatge

Què volem que aprengui l’alumnat i per a què?

CAPACITAT + SABER + FINALITAT

Criteris d’avaluació

Com sabem que ho ha après?

ACCIÓ + SABER + CONTEXT

1. Gestionar amb habilitat eines informàtiques, aplicar el coneixement de maquinari i sistemes operatius per resoldre problemes tècnics quotidians i fomentar la creació de solucions creatives i innovadores integrades en l'entorn personal d'aprenentatge, optimitzant l'ús de recursos d'edició i continguts digitals per a l'aprenentatge permanent.(CE1, CE2)

1. (Basat en la CE1) Utilitzarà eficaçment eines informàtiques per resoldre problemes tècnics quotidians, demostrant comprensió del maquinari i sistemes operatius en situacions reals d'ús digital.
2. (Basat en la CE2) Crearà i integrarà solucions creatives i innovadores en l'entorn personal d'aprenentatge mitjançant l'ús de recursos d'edició i continguts digitals, optimitzant les eines informàtiques per millorar l'eficiència en l'aprenentatge contínu.

2. Identificar amb precisió riscos i amenaces digitals, aplicar mesures preventives i correctives per salvaguardar dispositius, dades personals i salut, afavorint un ús actiu, ètic i responsable de les tecnologies digitals, valorant-ne les accions i conseqüències a la xarxa i promocionant una ciutadania digital crítica.(CE3, CE4)

3. (Basat en la CE3) Identificarà i analitzarà amb precisió riscos i amenaces digitals, aplicant mesures preventives i correctives en entorns digitals, demostrant la capacitat de protegir dispositius i dades personals en situacions reals.
4. (Basat en la CE4) Adoptarà un ús ètic i responsable de les tecnologies digitals, prenent decisions informades i valorant-ne les repercussions a la xarxa per promoure una ciutadania digital crítica i responsable.

3. Analitzar l'impacte de les tecnologies digitals, especialment el Chat GPT, sobre la societat, identificar canvis econòmics i socials globals, i aplicar aquesta comprensió per idear solucions creatives i innovadores que considerin els objectius de desenvolupament sostenible, integrant-les amb eficàcia en l'entorn personal d'aprenentatge per a l'aprenentatge en curs. (CE5, CE24)

5. (Basat en la CE5) Analitzarà críticament l'impacte de les tecnologies digitals, incloent el Chat GPT, en la societat i identificarà canvis econòmics i socials globals per aplicar aquest coneixement en la concepció de solucions creatives i innovadores que considerin els objectius de desenvolupament sostenible.
6. (Basat en la CE2) Integrarà amb eficàcia aquesta comprensió dels impactes digitals i canvis globals en l'entorn personal d'aprenentatge, desenvolupant solucions que apliquin tecnologies emergents per afrontar problemes reals i fomentant l'aprenentatge permanent.

SABERS

Saber

Àrea o matèria

1

Edició i creació de continguts: aplicacions de productivitat. (Interacció amb IA).

Digitalització

2

Comunicació i col·laboració sincrònica i asincrònica en xarxa. (Treball de Grup).

Digitalització

3

Creació i publicació de continguts en suport digital: presentacions i audiovisuals.

Digitalització

4

Anàlisi de l’impacte de les tecnologies digitals en la societat i els canvis socials i econòmics que se’n deriven. 

Digitalització

5

Comprendre la cultura digital com a font d’aprenentatge permanent, coneixement de les tecnologies digitals emergents i els seus àmbits d’aplicació. 

Digitalització





DESENVOLUPAMENT DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Quines són les principals estratègies metodològiques que es preveuen utilitzar? Quins tipus d’agrupament realitzarem? Quins són els principals materials que necessitarem? Etc.

Estratègies Metodològiques:

  1. Aprenentatge Actiu: Participació activa en discussions, anàlisis i resolució de problemes de l'IA generativa.
  2. Treball Col·laboratiu: Foment de la comunicació i col·laboració en debats i generació d'idees.
  3. Estudis de Cas: Exploració de l'aplicació de l'IA generativa en contextos reals o hipotètics.
  4. Avaluació Crítica: Identificació de biaixos i limitacions en les respostes de l'IA generativa.

Tipus d'Agrupament:

  • Treball Individual: Activitats d'exploració i anàlisi.
  • Treball en Parelles o Grups Petits: Debats, resolució de problemes i generació d'idees.
  • Discussions en Gran Grup: Anàlisi conjunta de resultats i compartició d'opinions.

Principals Materials:

  • Ordinadors o Dispositius Connectats: Per interactuar amb l'IA generativa i realitzar activitats en línia.
  • Material 'Escolars: Per generar escenaris i analitzar impactes.
  • Recursos de Referència: Llibres, articles i enllaços web sobre IA generativa i temes relacionats.
  • Quaderns i Material d'Escriptura: Per a l'anàlisi, reflexió i generació d'idees.



ACTIVITATS D’APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ

Context: En una aula amb ordinadors personals dels alumnes.

Repte: Comprensió del comportament de l'IA generativa, així com en l'avaluació crítica de les seves sortides. A més, la identificació i mitigació dels biaixos és un desafiament essencial per a la utilització ètica i eficaç de l'IA en diferents contextos.

Fil Conductor: Exploració deles implicacions de l'IA generativa mitjançant l'ús pràctic de Chat GPT, fomentant la capacitat d'avaluar, aplicar i reflexionar sobre aquesta tecnologia en contextos diversos.
 
 

 

Activitat

Descripció de l’activitat d’aprenentatge i d’avaluació

Temporització

Activitats inicials

Què en sabem?

Activitat 1. World Building i creació d'escenaris : Cada grup crearà un escenari en un arxiu digital, utilitzant el format que millor s'adapti a les seves necessitats i habilitats. L'escenari futur ha de reflecir l'impacte de la tecnologia de IA generativa en alguns dels àmbits identificats com la desinformació. Criteri d'avaluació 1. (Basat en la CE1) 

3 h

Activitats de desenvolupament

Aprenem nous sabers

Activitat 2: Reescriure el prompt: Cada grup ha de crear un nou prompt millorat, compartiran el prompt reescrit amb els detalls afegits i s'indicarà per què aquesta versió millorada és més clar i efectiva. Criteri d'avaluació 1. (Basat en la CE1) Criteris d'avaluació 2 i 6 (Basats en la CE2)

Activitat 3: Usar Chat GPT com a 𝘊𝘖𝘈𝘊𝘏 per guiar-nos: Cada grup ha de valorar quins són els millors prompts que han creat de forma individual amb una sèrie d'estructures prooposades. Hauran de justificar els objectius triats i relacionar amb la motivació i la coherència de la seva elecció amb els propòsits d'aprenentatge. Criteri d'avaluació 1. (Basat en la CE1). Criteri d'avaluació 2 (Basat en la CE2) i criteri d'avaluació 3. (Basat en la CE3)

1 h

2  h

Activitats d’estructuració

Què hem après?

Activitat 4: Posar en pràctica les funcions acadèmiques: Cada grup tria una funció acadèmica per obtenir prompts que executin ajut acadèmic d'aquell àmbit. . Hauran d'aprofundit a la funció  i redactar prompts dominant  el propòsit, els components lingüístics i les aplicacions concretes. Amb la seva aplicació hauran de valorar la seva utilitat. Criteri d'avaluació 1. (Basat en la CE1). Criteri d'avaluació 6 (Basat en la CE2) i criteri d'avaluació 3. (Basat en la CE3)

2 h

Activitats d’aplicació

Apliquem el que hem après

Cas d'estudi 4: Tendència política de Chat GPT Cada grup utilitzarà les seves noves habilitats creant prompts per aplicar-los en un ambit diferent de l'acadèmic. Deprendrà de la seva nova habilitat per fer anàlisis de tendències o biaixos observats en Chat GPT. Criteri d'avaluació 1. (Basat en la CE1). Criteri d'avaluació 5 (CE5) i criteri d'avaluació 4 (Basat en la CE4)

3 h

Avaluació

Per tota la SA, l'avaluació serà progressiva i es basarà en l'elaboració de petits informes o presentacions. Cada grup rebrà retroalimentació amb l'objectiu de fomentar la millora i l'enriquiment dels seus coneixements i habilitats.

Activitat 1. World Building i creació d'escenaris.........................................20% de la nota 

Activitat 2: Reescriure el prompt .......................................................................20% de la nota

Activitat 3: Usar Chat GPT com a 𝘊𝘖𝘈𝘊𝘏 per guiar-nos...................... 20% de la nota  

Activitat 4: Posar en pràctica les funcions acadèmiques...................... 20% de la nota

Cas d'estudi 4: Tendència de Chat GPT.......................................................... 20% de la nota





BREU DESCRIPCIÓ DE COM S’ABORDEN ELS VECTORS EN AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Aprenentatges competencials: Mitjançant l'ús de diverses activitats i interaccions amb el Chat GPT, els estudiants desenvolupen habilitats competencials com la comunicació efectiva, la resolució de problemes tècnics i l'avaluació crítica de la informació generada per IA.

Perspectiva de gènere: Es promou la reflexió sobre els possibles biaixos de gènere i prejudicis que podrien emergir de l'IA generativa. Els estudiants exploren com aquestes tecnologies podrien reforçar o desafiar estereotips de gènere, fomentant la sensibilitat i el debat respecte a aquesta qüestió.

Universalitat del currículum: Els materials i activitats es dissenyen per ser accessibles i inclusius per a tots els estudiants, independentment de les seves capacitats o habilitats. S'ofereixen diverses opcions d'aprenentatge perquè cada estudiant pugui participar i aprendre segons les seves necessitats.

Qualitat de l'educació de les llengües: Es valora l'ús de diverses llengües i la traducció en les interaccions amb el Chat GPT. Els estudiants poden explorar com les IA generatives poden millorar l'aprenentatge de llengües i comprendre els desafiaments i oportunitats relacionats amb la comunicació multilingüe.

Benestar emocional: Es promou un entorn d'aprenentatge segur i de suport, on els estudiants poden expressar les seves emocions i inquietuds relacionades amb l'ús de la IA generativa. Es f



MESURES I SUPORTS UNIVERSALS

En aquesta situació d'aprenentatge, es poden utilitzar les següents mesures i suports universals:

  1. Material Didàctic Diversificat: Per acomodar els diferents estils d'aprenentatge, es proporcionaran materials en diferents formats, com textos escrits, vídeos, diagrames i imatges. A més, s'utilitzarà un llenguatge clar i comprensible en tots els materials.
  2. Aplicació d'Estratègies Pedagògiques Flexibles: Es pot usar un enfocament basat en projectes per permetre als alumnes aprendre de manera autònoma i a la vegada col·laborar amb els seus companys. També s'inclourà una varietat de mètodes d'ensenyament, com la instrucció directa, l'aprenentatge basat en problemes i el treball en grup.
  3. Entorn Inclusiu: Es crearà un entorn on tothom se senti valorat i respectat, independentment de les seves habilitats o coneixements previs. Aquest ambient fomentarà la participació activa de tots els alumnes.
  4. Feedback Constant: Els professors proporcionaran una retroalimentació constant i constructiva a tots els alumnes, no només per corregir errors, sinó també per ressaltar èxits i millorar la motivació.
  5. Adaptació de la Temporització: Es podrà ajustar el ritme de treball per acomodar als alumnes que necessitin més temps per completar les tasques.
  6. Ús de Tecnologies Adaptades: En la mesura del possible, s'utilitzarà tecnologia que pugui ser adaptada a les necessitats individuals dels alumnes, com ara programari de lectura de text, teclats adaptats o ajustos d'accessibilitat en ordinadors.

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)